Beleidsplan 2025

Missie:
Het levend maken en houden van het Wijhes materieel en immaterieel cultureel erfgoed
door de leden van de vereniging en voor de huidige en toekomstige generatie.

Visie
De vereniging wil toewerken naar een meer dienstverlenende organisatie. Dit denken wij te bereiken door meer naar buiten te treden zodat er meer interesse gekweekt wordt voor het cultureel Wijhes erfgoed. Kort gezegd: Dichter bij de mensen. Dat kan betekenen meer bezoekers, vrijwilligers en nieuwe leden.

Doelstelling: Levend houden en beschikbaar stellen materieel en immaterieel erfgoed
1) Exposities organiseren. Minstens twee keer per jaar.
2) Samenwerkingsverbanden behouden en waar nodig uitbreiden
3) Educatieve en sociale functie. Stimuleren betrokkenheid jongeren
4) Het in stand houden van het Wijhes dialect
5) Meer vrijwilligers er bij betrekken
6) Communicatie naar buiten bevorderen
7) Toekomstbestendig houden van locaties en zorg dragen voor opslag goederen.
8) Uitvoeren van onderzoek

Acties hoe wij dit denken te bereiken in 2025:
1) Exposities organiseren en per project een team samenstellen.
2) Goede contacten onderhouden met:
* Verenigd Comité/ Gastvrij Wijhe/ IVN/ Wilp / gemeente Olst-Wijhe en Ondernemerskring
Ondernemerskring: wisseling spullen in vitrines
* Overleg minimaal 1 maal per jaar met Bieb, Nicolaaskerk en Vrienden van de Nicolaaskerk(cultuurcluster)
* Dienstverlening en ondersteuning Tourist Info Wijhe
* Samenwerking in Salland

3) Educatie voor jongeren:
Leerlijn voor alle basisschoolleerlingen in Olst-Wijhe. De scholen actief benaderen voor de drie leerlijnen. Stimuleren voor rondleidingen. M.n. WO II
Scholen betrekken bij exposities, b.v. leerlingen van De Capellenborg benaderen voor deelname aan het interactieve spel WO II en het Basjkieren project
Educatie algemeen:
Verzorgen van historische wandelingen en rondleidingen op aanvraag in onze locatie.
Lezingen houden/ verhalen vertellen
Sociaal:
Thema’s verzorgen op ’t Weijtendaal of op verzoek. Contacten onderhouden met andere zorginstellingen, zoals het Noaberhuus , ’t Hamel en Hengevelde
Waar mogelijk ingaan op verzoeken van b.v. ondernemers
Bijwonen van netwerkbijeenkomsten en organiseren van netwerkbijeenkomsten voor b.v. nieuwe Wijhenaren en buurtschappen.
4) O.a. door het organiseren van het ‘dialect café’ . Contact houden met “De Moespot”.
5) Aandacht voor het aantrekken van nieuwe vrijwilligers en nieuwe leden ook uit de buurtschappen.

6) PR: FB, website, Instagram en ‘Herinner je Wijhe’ actueel houden. Deelname aan plaatselijke activiteiten, zoals Koningsdag, Diekdaegen etc. Persberichten in o.a. HuisaanHuis/Reklamix MijnStadMijnDorp (MSMD) inzetten om adequaat informatie op te slaan, beter bereikbaar te maken.
7) Opslagruimte voor 31 januari 2025 realiseren
8) Door o.a. genealogische vragen en andere vragen uitzoeken/ onderzoeken en beantwoorden

Overige aandachtspunten
- Evaluatie plan: een maal per jaar met vooruit blik op komend jaar / vastleggen op actielijst
- Beleidsplan via de website communiceren.